1 Σεπ 2012

Φοροδιαφυγή, πολιτική βούληση και άλλα... χωρατά

Η είδηση, εν μέσω της Αυγουστιάτικης ραστώνης και του καταιγισμού σεναρίων για την ενδεχόμενη σύνθεση του «πακέτου μέτρων» των 11,5 δις ευρώ (κρατείστε το νούμερο αυτό στο μυαλό σας, σύντομα θα το «βρούμε πάλι μπροστά μας»), πέρασε μάλλον στα «ψιλά». Μία αποκαλυπτική μελέτη του Πανεπιστημίου του Σικάγου υπολόγισε τα μη δηλωθέντα εισοδήματα των ελευθεροεπαγγελματιών και αυτοαπασχολούμενων (ιατρών, μηχανικών, χρηματοοικονομικών παραγόντων, λογιστών, νομικών, καλλιτεχνών, ξενοδόχων, εστιατόρων, κατασκευαστών, αγροτών) στην Ελλάδα και το («σωτήριον») έτος 2009 σε 28 δις ευρώ. Τα εισοδήματα αυτά, αν είχαν φορολογηθεί κανονικά (με 40% συντελεστή), θα είχαν αποφέρει φορολογικά έσοδα τουλάχιστον ...11,2 δις ευρώ (άλλως θα μείωναν το δημοσιονομικό έλλειμμα του 2009 κατά 31%, του δε 2008 κατά 48%). Η, με μετριοπαθείς, δηλαδή, υπολογισμούς, υστέρηση εσόδων λόγω φοροδιαφυγής ενός και μόνο έτους, έφθανε για να καλύψει το σύνολο των επαχθών μέτρων (τα οποία εννοείται ότι θα ...«είναι τα τελευταία») που θα ληφθούν για τη βίαιη δημοσιονομική προσαρμογή που απαιτείται για την προσεχή διετία.
...Μάλιστα... «Και που είναι η είδηση;», θα αναρωτηθεί ο καλόπιστος (και κουρασμένος από τις συζητήσεις και διακηρύξεις δεκαετιών για το ζήτημα) αναγνώστης. «Χρειαζόμασταν τους καθηγητές από το Σικάγο να μας πουν ότι η φοροδιαφυγή στην Ελλάδα είναι τερατώδης;» Το εξαιρετικά ενδιαφέρον στοιχείο της μελέτης των Αρταβάνη, Morse, και Τσούτσουρα (Έλληνες οι δύο εκ των τριών) είναι η απλότητα της μεθόδου που χρησιμοποίησαν: συνέκριναν τα δηλωθέντα εισοδήματα των ελεύθερων επαγγελματιών με τις δόσεις αποπληρωμής των δανείων τους. 

Προέκυψαν λοιπόν τα εξής εντυπωσιακά ευρήματα:

α) Πλήθος δανειοληπτών με δηλωθέντα μηνιαία εισοδήματα μικρότερα της μηνιαίας δόσης των δανείων τους εξυπηρετούσαν κανονικά τις υποχρεώσεις τους προς τις τράπεζες!
β) Οι τράπεζες χορηγούσαν δάνεια όχι με βάση το δηλωθέν εισόδημα, αλλά με βάση αυτό (που βασίμως) εικάζαν ότι είχε ο δανειολήπτης.
γ) Με βάση την παραδοχή ότι οι καταβαλλόμενες δόσεις δανείων βρίσκονται συνήθως στο 30-40% του πραγματικού εισοδήματος και το δεδομένο από τα στοιχεία, ότι αυτό βρίσκονταν στην περίπτωση των Ελλήνων αυτοαπασχολούμενων κατά μέσο στο 82% (και για ορισμένες επαγγελματικές κατηγορίες στο 100%), κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι τα πραγματικά εισοδήματα ήταν διπλάσια (για την ακρίβεια 1,92 φορές) υψηλότερα των δηλωθέντων.

...Τόσο απλά...

Χωρίς «αντικειμενικά» κριτήρια, χωρίς «πόθεν έσχες», χωρίς πολύπλοκες διερευνήσεις των διαδρομών και των διαπλοκών των εξωχωρίων (οff-shore) εταιρειών, χωρίς φορολογικά «σαφάρι», χωρίς «εκτεταμένους ελέγχους», χωρίς ΣΔΟΕ, χωρίς «αδιάφθορους», χωρίς «φοροκάρτες», χωρίς συλλογή αποδείξεων, χωρίς ειδικά φορολογικά κίνητρα και αντικίνητρα, χωρίς φορολογικά νομοθετήματα χιλιάδων σελίδων και εσκεμμένης καφκικής πολυπλοκότητας, χωρίς διακρατικές συμφωνίες με την Ελβετία για τραπεζικές συνδρομές και «λίστες καταθετών», χωρίς «αρχές ξεπλύματος μαύρου χρήματος», μια απλή διασταύρωση των φορολογικών δηλώσεων με τα διαθέσιμα από τις τράπεζες στοιχεία εξυπηρέτησης δανείων και τραπεζικών πληρωμών αρκούσε (γιατί πλέον ίσως δεν αρκεί) για την ανάδειξη των διαστάσεων του προβλήματος, αλλά κυρίως για την   (σε μεγάλο βαθμό) ταυτοποίηση των φοροφυγάδων.

Ένας μέσης ηλικίας Έλληνας πολίτης πρέπει να έχει ακούσει ή διαβάσει στη ζωή του περί «φοροδιαφυγής» και περί «πολιτικής βούλησης» για την «πάταξη» της δεκάδες χιλιάδες φορές. Μια πρόχειρη αναζήτηση σε δημοφιλή μηχανή του διαδικτύου ανέδειξε τα εξής αποτελέσματα: φοροδιαφυγή 1.560.000 ιστοσελίδες, πολιτική βούληση 254.000 ιστοσελίδες, πάταξη φοροδιαφυγής 363.000 ιστοσελίδες. Άρθρα, αναλύσεις, ομιλίες, «δεσμεύσεις», «κοινωνικά
                                                                         συμβόλαια», προεκλογικές διακηρύξεις, κομματικά προγράμματα, προγραμματικές δηλώσεις στο κοινοβούλιο, εισηγητικές εκθέσεις προϋπολογισμών ξιφούλκησαν ρητορικά επί δεκαετίες κατά της φοροδιαφυγής και των φοροδιαφευγόντων και υποσχέθηκαν «δικαιότερη κατανομή των βαρών» και αυξημένη συμβολή των «εχόντων και των κατεχόντων» με μηδαμινά αποτελέσματα. Ανούσιες φλυαρίες, πολιτικά (και ίσως όχι μόνο) υστερόβουλες κενολογίες. Η αλήθεια είναι ότι το μεταπολιτευτικό (ούτως καλούμενο ή/και αυτοαποκαλούμενο) πολιτικό σύστημα πριμοδότησε τη χαμηλή ανταγωνιστικότητα της ελληνικής μικρομεσαίας ή/και προσωπικής επιχείρησης ανεχόμενο θηριωδών (αθροιστικά) διαστάσεων φοροδιαφυγή. Ο ελληνικός μικρο-καπιταλισμός της αυτοαπασχόλησης και της μικρομεσαίας εργοδοσίας αντιπαρέχονταν τα ελλείμματα παραγωγικότητας και ανταγωνιστικότητας φοροδιαφεύγοντας υπό πολιτική προστασία και κρατική ανοχή. Τούτα δεν έγιναν τυχαία: ήταν πολιτικές επιλογές στήριξης των υποτιθέμενων «μη προνομιούχων» και συνέβαλαν στην οικοδόμηση του κλεπτοκρατικού (μη) παραγωγικού μοντέλου δάνειου ευδαιμονισμού, που χρεοκόπησε και καταρρέει. Οι πελατειακές σχέσεις δεν αφορούσαν μόνο τους διορισμούς στο δημόσιο, αλλά και τον προστατευτισμό της συστηματικά φοροδιαφεύγουσας επιχειρηματικότητας.

Μπορώ να φαντασθώ ότι στα ανωτέρω γραφόμενα υπάρχουν σοβαρές ενστάσεις από τρεις τουλάχιστον οπτικές γωνίες:

α) Η «αριστερή» οπτική θα αντέτεινε ότι από οικονομικής, κοινωνικής και ηθικής άποψης η φοροδιαφυγή των πολύ μεγάλων εισοδημάτων και επιχειρήσεων (τριγωνικές συναλλαγές κ.α.) είναι πολύ σημαντικότερο ζήτημα από αυτή των αυτοαπασχολούμενων και των ελευθέρων επαγγελματιών και ότι απλές μέθοδοι όπως η διασταύρωση δηλωθέντων εισοδημάτων και εξυπηρετήσεων τραπεζικών δανείων δεν τη συλλαμβάνουν. Θα επιχειρηματολογούσε, φαντάζομαι, ότι, και έτσι τα «μεγάλα ψάρια» θα ξέφευγαν με off-shore και λογιστικά τερτίπια και ότι προέχει η φορολόγηση του «μεγάλου κεφαλαίου». Νομίζω ότι η προσέγγιση αυτή παραβλέπει -μέσα στον δογματισμό της-, ότι το βάρος της εισφορο- και φορο- διαφυγής του ελληνικού μικρο-καπιταλισμού είναι αθροιστικά τεράστιο και με πολύ σημαντικότερα δημοσιονομικά αποτελέσματα. Το 96,5% του ελληνικού επιχειρηματικού ιστού αποτελείται, σύμφωνα με στοιχεία του ΟΟΣΑ από επιχειρήσεις που απασχολούν λιγότερο από 10 εργαζόμενους. Η αυτοαπασχόληση και η μικρή εργοδοσία στην Ελλάδα ήταν (για την περίοδο 1990-2008  κατά μέσο όρο) 42% του εργατικού δυναμικού, από τα υψηλότερα, αν όχι το υψηλότερο στον κόσμο. Είναι δε βέβαιο, ότι οι επιχειρήσεις αυτού του τύπου, χωρίς οργανωμένα λογιστήρια ή μηχανοργάνωση, τείνουν να φοροδιαφεύγουν και (κυρίως) να μην καταβάλουν τις ασφαλιστικές εισφορές των εργαζομένων τους σε μεγαλύτερο βαθμό από τις μεγάλες επιχειρήσεις ή εταιρείες. Κατά τα λοιπά, συμφωνώ, ότι η σύλληψη της φοροδιαφυγής των μεγάλων επιχειρήσεων (ιδίως των πολυεθνικών) και των μετόχων τους είναι σαφώς δυσκολότερη υπόθεση, από δημοσιονομικής όμως άποψης, είναι μικρότερης κλίμακας πρόβλημα.

β) Η νεοφιλελεύθερη οπτική θα αντέτεινε ενδεχομένως ότι η φοροδιαφυγή (ειδικά στην Ελλάδα) είναι οικονομικά ορθολογική και κοινωνικά δίκαιη συμπεριφορά από την πλευρά των ελευθέρων επαγγελματιών και των αυτοαπασχολούμενων, γιατί δεν μπορούν να σηκώσουν άλλο με τους φόρους τους  το κόστος εξυπηρέτησης των αναγκών ενός σπάταλου και υπερτροφικού κράτους. Οι πιο ακραίοι νεοφιλελεύθεροι μάλιστα υπαινίσσονται ότι η φοροδιαφυγή είναι περίπου πατριωτική πράξη στην παρούσα φάση (εδώ μάλιστα «συναντώνται» τελικά, με τελείως διαφορετική αφετηρία και λογική, με αριστερούς και δεξιούς «αντιστασιακούς» του μνημονίου και «υπερπατριώτες» που κηρύσσουν το αντάρτικο του «Δεν πληρώνω», και μάλιστα μια «ξενόδουλη» κυβέρνηση). Από οικονομικής σκοπιάς θα αντεπιχειρηματολογήσω ότι, παρά τα αντιθέτως θρυλούμενα, το δημοσιονομικό πρόβλημα της Ελλάδας αφορά το σκέλος των εσόδων περισσότερο από αυτό των δαπανών (δες σχετικά γραφήματα), από δε φιλοσοφικής-ιδεολογικής σκοπιάς θα σχολιάσω, ότι δεν
γίνεται (ρε παιδιά) να ιδεολογικοποιούμε και να απενοχοποιούμε ηθικά όποιες συμπεριφορές μας εξυπηρετούν, επικαλούμενοι την ιερότητα της «ελευθερίας της βούλησης». Συγνώμη, αλλά ουδείς πληρώνει φόρους ελευθέρα τη βουλήσει.                                                                        Η πληρωμή φόρων είναι εκ των πραγμάτων πράξη (κατ)αναγκαστική, η δε φοροδιαφυγή σκαστή παρανομία, χωρίς οιοδήποτε ιδεολογικό ή ηθικό φωτοστέφανο δήθεν αντικρατισμού. Πρόκειται δε για παρανομία, που γίνεται με τη (δια παραλείψεων) σύμπνοια του, κατά τα άλλα εξοβελιστέου για τον νεοφιλελευθερισμό, κράτους. Είναι η άλλη εκδοχή του «κράτους-πατερούλη», αυτή που μας... συμφέρει.



γ) Τέλος, η κατά κάποιον τρόπο, «οικονομικά ορθολογική» οπτική θα μπορούσε να αντιτείνει, ότι εν μέσω καλπάζουσας και πρωτοφανούς ύφεσης και με την «αγορά γονατισμένη», δεν είναι «τώρα η κατάλληλη στιγμή» για την ανάληψη ουσιαστικών πρωτοβουλιών για την αντιμετώπιση της φοροδιαφυγής, γιατί πιθανότατα θα βαθύνει η ύφεση. Το επιχείρημα
ακούγεται λογικό, αλλά νομίζω ότι και εδώ ισχύει, ότι και για την περιστολή των δημοσίων εξόδων. Δεν είναι μεν η κατάλληλη στιγμή, αυτά έπρεπε να έχουν γίνει στις εποχές των παχέων αγελάδων, αλλά δυστυχώς απλά δεν υπάρχει άλλη στιγμή πλέον.

Η αντιμετώπιση της φοροδιαφυγής είναι περισσότερο επιτακτική από ποτέ για λόγους δημοσιονομικούς αλλά και στοιχειώδους κοινωνικής δικαιοσύνης. Δεν είναι όμως ζήτημα «αλλαγής κουλτούρας» και ηθικού αναπροσανατολισμού της ελληνικής κοινωνίας. Οι φοροδιαφεύγοντες (σε αυτό οι νεοφιλελεύθεροι έχουν δίκιο) συμπεριφέρονται ορθολογικά (...κατά το συμφέρον τους) και ενδεχομένως όσοι δεν φοροδιαφεύγουν (εκτεταμένα), απλώς δεν δύνανται να το κάνουν, ενώ πολύ θα ήθελαν. Ζητούμενο είναι η οικοδόμηση ενός απλού και λειτουργικού συστήματος διασταυρώσεων, ποινών και ανταμοιβών, κάτι που, όπως έδειξε η προαναφερθείσα μελέτη, δεν είναι ανέφικτο.  Μόνο όταν το προσωπικό κόστος της φοροδιαφυγής καταστεί υψηλότερο του οφέλους θα αρχίσει να αντιμετωπίζεται το φαινόμενο.

Και βέβαια απαιτείται αυτονοήτως «πολιτική βούληση».
(Κανονική όμως, όχι... ρητορική).

Info:
-Η πλήρης έκθεση των καθηγητών Αρταβάνη, Morse και Τσούτσουρα είναι διαθέσιμη εδώ και μία εξαιρετικά κατατοπιστική περίληψή της εδώ

-Σημαντική μελέτη για το ίδιο θέμα των Ματσαγγάνη, Λεβέντη, Φλεβοτόμου με τίτλο THE CRISIS AND TAX EVASION IN GREECE: WHAT ARE THE DISTRIBUTIONAL IMPLICATIONS? (σελ. 26-31)

-Η Υδρα και η ύβρις. Του Γεράσιμου Μοσχονά

 -Φοροδιαφυγή ύψους 28 δισ. το 2009. Αποκαλυπτική η μελέτη του Πανεπιστημίου του Σικάγου, που συνέκρινε δηλωθέντα εισοδήματα και δόσεις αποπληρωμής δανείων. Του Λεωνίδα Στεργίου

 -Δάνεια με βάση τα εκτιμώμενα εισοδήματα. Του Λεωνίδα Στεργίου

Υ.Γ. 1. Το σκίτσο είναι του Δημήτρη Χαντζόπουλου από τα Νέα.

Υ.Γ. 2.  Επειδή, όπως λένε, με την «πάταξη» της φοροδιαφυγής, «ήμουνα νιος και γέρασα», θυμήθηκα και ένα διασκεδαστικό τραγουδάκι που είχε γίνει σουξέ τη δεκαετία του '70 (...στο δημοτικό πηγαίναμε τότε...):
"Το σκυλάκι το κανίς" από τον Γιάννη Λογοθέτη.

25 σχόλια:

  1. Ισορροπημένο κείμενο που εν πολλοίς αναφέρει αυτονόητες αλήθειες.Θα παραθέσω κάποια τηλεγραφικά σχόλια:
    -Σε μια ευνομούμενη πολιτεία οι φόροι χρηματοδοτούν το κοινωνικό κράτος.Θα ήταν ενδιαφέρον να λογοδοτούσε η χώρα μας σε ο΄τι αφορά τη διανομή των εισπραττόμενων φόρων.Υποψιάζομαι όμως πως τότε η φοροδιαφυγή θα αυξάνονταν περισσότερο...
    -Στο fb υπάρχει ένα ενδιαφέρον λογοπαίγνιο μεταξύ φοροφΥγάδων και φοροφΑγάδων.Οι δεύτεροι κατά τη γνώμη μου φέρουν μεγαλύτερη ευθύνη για τα δημοσιονομικά αδιέξοδα.
    -Μια ενδιαφέρουσα πρόταση (Μάνος,1978) είναι η πλήρης κατάργηση του φόρου εισοδήματος και η προσήλωση στην έμμεση φορολογία,που είναι άλλωστε και ενδεικτικότερη της καταναλωτικής συμπεριφοράς.Οι έμμεσοι φόροι μπορούν να κλιμακωθούν όσο θέλουμε (π.χ είδη πρώτης ανάγκης,είδη πολυτελείας κλπ)ακόμη κι για προϊόντα ίδιου είδους (π.χ ποτά,τσιγάρα).
    -Ομοειδής πρόταση,που όμως προϋποθέτει συστηματική ηλεκτρονική καταγραφή της κατανάλωσης (π.χ κίνηση πιστωτικών),είναι η σκέψη περί "ελάχιστου εγγυημένου εισοδήματος" (Friedman).Οι πολίτες-όσοι δεν συμπληρώνουν το ελάχιστο εισόδημα- θα χρηματοδοτούνται άμεσα από το κράτος,μέχρι το προϋπολογισμένο ύψος.Φυσικά,η πρόταση χρήζει περαιτέρω αποσαφηνίσεων.
    -Όταν οι κανόνες του παιχνιδιού είναι σαφείς,ο πολίτης πληρώνει φόρο και το κράτος πληρώνει τις υποχρεώσεις του.Στην Ελλάδα αυτό δε συμβαίνει,αλλά όλες οι συμβατικές υποχρεώσεις βαρύνουν τους πολίτες (το κράτος ίσταται υπεράνω του Νόμου).
    -Υπάρχει μια λεπτή γραμμή μεταξύ θεωρίας και πράξης.Στη θεωρία,είμαι εναντίον της φοροδιαφυγής,αλλά αν στην πράξη δεν την εφάρμοζα,όντας απλήρωτος δυο χρόνια από το Κράτος,θα το'χα κλείσει το μαγαζί...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Ναι μεν τόση η φοροδιαφυγή, αλλά κανείς σε σημείωσε πόσο είναι το δημόσιο κέρδος από το ΦΠΑ αφού το μαύρο χρήμα συνήθως "επενδύονταν" στην κατανάλωση ή στήριζαν το τραπεζικό σύστημα (όπως σημειώνεις κι εσύ).
    Έπειτα, τόσες δεκαετίες δεν μπόρεσαν να ρουν ένα αξιόπιστο σύστημα για να τη χτυπήσουν; Ούτε διασύνδεση βλέπαμε να γίνεται ηλεκτρονική, ούτε προχώρησαν με ορθό τρόπο οι συμψηφισμοί, ούτε έλεγχοι γίνονταν σε ικανοποιητικό βαθμό. Ουσιαστικά το ίδιο το κράτος έσπρωχνε ή αδιαφορούσε για τη φοροδιαφυγή.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Είναι γνωστά και τα έχουμε πει πολλές φορές. Κομματοκρατία, φαυλοκρατία, λαίκισμός, διαφθορά και φοροδιαφυγή αποσύνθεσαν το όποιο ελληνικό κράτος (με Οθωμανικές καταβολές, να μην ξεχνάμε) και αποδιοργάνωσαν την ελληνική κοινωνία. Προσωπική μου πάντως (ταπεινότατη βεβαίως) θέση, είναι ότι φορολογία 45% και ύφεση δεν μπορούν να πάνε μαζί και είναι ένας παραλογισμός, τουλάχιστον στην σημερινή συγκυρία. Ακούω επίσης ότι θα στείλουν τους φοροφυγάδες στην φυλακή και γελάω. Τέλος πάντως, είπαμε εδώ είναι Ελλάδα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Μπορούν άνετα να πάνε... Το ζητούμενο είναι σε ποια κατεύθυνση στρέφεις τα έσοδα. Η Δανία έχει ίδια φορολογία με εμάς κι έχει ανάπτυξη. Έχει ανάπτυξη κοινωνική γιατί επενδύει στην κοινωνία κι όχι αλλού, γιατί στηρίζει τις μεσοαστικές επιχειρήσεις (δεν έχει να πούμε τόσο μεγάλες αστικές επιχειρήσεις), γιατί δε βλέπει τον ιδιώτη ως απατεώνα, αλλά τον ελέγχει με δεκάδες τρόπους. Κι αν η Δανία είναι μακριά έχουμε κι άλλες ανάλογες χώρες.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Παραπέμπω σε μια ενδιαφέρουσα ιστολογική συζήτηση που έγινε με αφορμή το κείμενο του Μίχα, στο οποίο υπάρχει σύνδεσμος και στην ανάρτηση: http://buzz.reality-tape.com/story.php?title=%C2%AB%CE%91%CE%BD-%CE%BF%CE%B9-%CE%88%CE%BB%CE%BB%CE%B7%CE%BD%CE%B5%CF%82-%CF%80%CE%BB%CE%AE%CF%81%CF%89%CE%BD%CE%B1%CE%BD-%CF%86%CF%8C%CF%81%CE%BF%CF%85%CF%82%E2%80%A6%C2%BB. Είναι χαρακτηριστική για τον σύνθετο χαρακτήρα του προβλήματος και τις πολύ διαφορετικές οπτικές που υπάρχουν. Αξίζει να σημειωθεί ότι αυτή η μορφή ελληνικού κράτους που γνωρίζουμε αποτυγχάνει να λύσει το πρόβλημα της φοροδιαφυγής εδώ και σχεδόν 200 χρόνια. Σε αυτό το διάστημα το κράτος έχει απέναντί του περίπου την ίδια, μικρής κλίμακας δομή της ελληνικής οικονομίας, μια κατάσταση με βαθιές ρίζες στον χρόνο και στην κουλτούρα αυτού του γεωγραφικού χώρου. Φοβάμαι, συνεπώς, ότι η λύση του προβλήματος δύσκολα θα έρθει από την εντατικοποίηση ή τον εκσυγχρονισμό του υπάρχοντος συστήματος. Απαιτεί επαναστατικές μεταβολές στην κρατική αρχιτεκτονική, οι οποίες είναι θέμα μιας μεγάλης συζήτησης, που δυστυχώς δεν έχει ακόμη καν αρχίσει.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Ένα σχετικό σχόλιο
    http://atithasos.blogspot.gr/2012/09/blog-post_5.html

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Νομίζω ότι στη συζήτηση για την αντιμετώπιση της φοροδιαφυγής πρέπει να τεθεί, προεχόντως, η έννοια της φορολογικής συνείδησης. Δυστυχώς στην Ελλάδα η τήρηση των κάθε φύσεως υποχρεώσεων των πολιτών εξαρτάται από την ύπαρξη αυστηρών ελέγχων και την επιβολή ποινών και εξοντωτικών προστίμων στις περιπτώσεις διαπιστωμένων παραβάσεων. Από την πράξη, όμως, αποδεικνύεται ότι υπάρχει αδυναμία είσπραξης των προστίμων, οι επιβαλλόμενες δε ποινές για τις συνήθεις φορολογικές παραβάσεις αναστέλλονται, κοινώς "κανείς δεν μπαίνει φυλακή". Συνεπώς, το σύστημα αυτό δεν έχει τα επιθυμητά αποτελέσματα. Είναι, βέβαια, εύλογη η απορία πως θα αναπτύξει ο πολίτης φορολογική συνείδηση, όταν το κράτος έχει πάψει προ πολλού να υποστηρίζει τον χαρακτηρισμό του ως κοινωνικού. Και αναφέρω συνοπτικά τρεις βασικούς τομείς πλήρους αποτυχίας του κράτους: υγεία, παιδεία, ασφάλεια. Και για να μην παρεξηγηθώ, δεν παρέχω άλλοθι στους φοροδιαφεύγοντες, ας μας δώσουν όμως έστω και μια μικρή ελπίδα ότι οι φόροι που καταβάλλουμε, αξιοποιούνται προς όφελος των πολιτών.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από τον συντάκτη.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. ΑΡΠΑΞΕ ΝΑ ΦΑΣ ΚΑΙ ΚΛΕΨΕ ΝΑ΄ΧΕΙΣ.
    Η παροιμία τα λέει όλα. Δε νομίζω άλλος λαός να έχει τέτοια παροιμία.
    Ο Τσοχατζόπουλος είναι το πολιτικό παράδειγμα, ο Μητροπολίτης Αττικής με το 1.5 εκατ. ευρώ το εκκλησιαστικό. Δέκα εκατομμύρια Τσοχατζομητροπολήτες.
    Δεν έχουν και τόση αξία οι διαπιστώσεις, υπάρχουν πολλοί που ασχολούνται, με τις αιτίες είναι ανάγκη να ασχοληθούμε και να δώσουμε εξηγήσεις.
    Μόνο ο Ράμφος ασχολείται σοβαρά με τις αιτίες, όλοι οι άλλοι παπαγαλίζουν τα ίδια εύκολα πράγματα, όμοια με την παπαγαλία των σχολείων. Την έχουμε πατήσει και δυστυχώς δε μπορούμε να ξεκολλήσουμε διότι στερούμεθα βαθειάς γνώσης.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Γραφουν οι ακαδημαικοι, ελληνες εξωτερικου στην μελετη τους στο προηγούμενο σχόλιο μου οτι “Υπό τις παραπάνω παραδοχές, σύμφωνα με τη μελέτη, το μέσο εισόδημα που έκρυψαν το 2009 οι γιατροί από την εφορία ανήλθε σε 29.343 ευρώ περίπου, ενώ ακολουθούν οι μηχανικοί, οι οποίοι εμφανίστηκαν κατά περίπου 28.625 ευρώ φτωχότεροι σε σύγκριση με τα πραγματικά τους εισοδήματα.”

    Ως ελευθερος επαγγελματιας μελετητης μηχανικος Ε.Μ.Π.,με 32 ετη εμπειριας, με εδρα την Αθηνα σας γνωστοποιω οτι η αποκλιση δηλουμενων και πραγματικων εισοδηματων των μηχανικων ηταν η ιδια η φορολογικη νομοθεσια. Δηλαδη τα καθαρα κερδη εως το 2010 για μελετες προσδιοριζονται με εφαρμογη συντελεστη καθαρου κερδους που κυμαινεται απο 17% εως 60%.

    Στον συντελεστη αυτο αν τα εξοδα των βιβλιων αφισταντο απο τα τεκμαρτα εξοδα πανω απο 20%, οι συντελεστες προσαυξανονταν κατα 20%.
    Παραδειγμα εσοδα 50.000 συντελεστης 38% (Αρχιτεκτονικες μελετες) με προσαυξηση 20% 45.6% και καθαρα κερδη = 45.6%x50.000 = 22.800.

    Αν τα εσοδα ηταν 70.000 και 100.000 τοτε καθαρα κερδη προσδιοριζονται σε 31.920 και 45.600. Στην τελευταια περιπτωση η ευνοια ειναι προφανης γιατι ενα γραφειο εχει παγια εξοδα 12.000 έως 18.000 το ετος πλεον αμοιβες συνεργατων. Σε μηχανικους, κατασκευαστες κτιριων και εργοληπτες, που ο κυκλος εργασιων ειναι εκατονταδες χιλαδες εως 1.000.000 ο συντελεστης ηταν ιδιατερα χαμηλος δηλ. 10 και 12% για δημοσια και ιδιωτικα εργα αντιστοιχα.

    Η ευνοϊκη φορολογικη μεταχειριση των μηχανικων και αλλων επαγγελματων επετρεπε τον χρηματισμο δημοσιων λειτουργων για αναληψη μελετων,εργων και προμηθειων δημοσιου χωρις την φορολογικη επιβαρυνση του χρηματιζοντος.

    Βεβαίως υπάρχουν και περιπτώσεις φοροδιαφυγής σε μελέτες και εργολαβίες αυθαιρέτων κτηρίων και μη δηλούμενων στην ΔΟΥ η την πολεοδομία κατασκευών, καθώς και αμοιβές επίβλεψης κτηρίων πέραν της ελάχιστης αμοιβής που κατατίθεται στην τράπεζα για έκδοση οικοδομικής άδειας, για την οποία εκδιδεται θεωρημενη απόδειξη.

    Για τα εισοδηματα του 2011 η φορολογικη νομοθεσια επιβαλλει τον προσδιορισμο των καθαρών κερδων λογιστικα απο τα βιβλια ως εσοδα -εξοδα.

    Αυτη η αλλαγη έγινε λογω της κρισης χρεους της χωρας μας, ενω μπορουσε να γινει πολλα χρονιά πριν, ωστε να περιορισθει σημαντικα η δια νομου φοροαποφυγή.

    Αφωτιστος Φιλελλην

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. Το φορολογικο συστημα μεχρι τις λιγες και προφανεις αλλαγες Παπακωνσταντινου (μειωση φοροαπαλλαγών, λογιστικος προδιορισμος κερδων, …) εχει καθυστερησει απο το την Εποχη του Σημιτη, οταν υπουργος ηταν ο (οικονομολογος και μηχανικος) Ν.Χριστοδουλακης.
    Τοτε επρεπε να γινει η φορολογικη και ασφαλιστικη μεταρρυθμιση.

    Με 4ετη υφεση 2009-2012, ειναι ανοητο να κανεις στατιστικη.Προσωπικα στον κλαδο των μελετητων και εργοληπτων ελευθερων επαγγελματιων συνεβησαν 3 πραγματα ταυτοχρονα:
    1. Αυξηθηκε εκθετικα το πληθος μηχανικων σε 6 πολυτεχνικες σχολες. 1978-2012 απο Α.Μ. ΤΕΕ 27.000 σε 122.000. Την τελευταια 4ετια ο ρυθμος αυξησης ηταν 4% ετησιως!!!
    2.Το 2005 ωριμοι επαγγελματικα μηχανικοι απολυθηκαν απο εργοληπτικες και μελετητικες εταιρειες και την Αθηνα 2004
    3. Το προγραμμα δημοσιων επενδυσεων μειωθηκε παρα πολυ ειδικα την τελευταια τετραετια.

    Ειναι αυτο που ονομαζω μεταολυμπιακη κριση στον τομεα των μελετων και κατασκευων.

    Ευτυχως οι κατασκευαστες κατοικιων, δεν δημιουργησαν μεγαλη φουσκα, με οργανωμενη παραθεριστικη κατοικια οπως οι Ισπανοι και η πτωση των τιμων ειναι λογικη, κατι σαν σοβαρη διορθωση του χρηματιστηριου ακινητων.

    Οι παλιοτεροι κατασκευαστες εχουν συσσωρευμενο πλουτο, λογω της διαφορας πραγματικων κερδων (25 εως 30%) και φορολογησης με συντελεστη 12% .

    Εμεις οι υπολοποι, ως παλαιοτεροι, κατι βρισκουμε να κανουμε απο δουλεια (εφοσον εισαι καλος στην δουλεια σου , γρηγορος, φτηνος, κοινωνικος, κ.λ.π) αλλα με μειωμενους τζιρους, οπως το παραδειγμα μου για τα εισοδηματα του 2011, απο καθαρα 36.000 δηλ. 3.000 μηνιαιως η εφορια ειναι 9500 + διαφορα, δηλ. 2100 μηνιαιως. Στην ηλικια μου νομιζω οτι ειναι λιγα. Γι αυτο κερδισα φετος 4.000 , μεχρι σημερα στο χρηματιστηριο και συμπληρωνω το εισοδημα μου, με κεφαλαιο 25.000 κατα μ.ο.
    Εξαλλου κερδισα σωρευτικα απο το χρηματιστηριο, 2005 -2009 23.000 ευρω με κεφαλαιο 35.000 ευρω και συμπληρωνα το ισχνο μεταολυμπικο εισοδημα μου. Ομως εχασα και 5000 απο την Αγροτικη.

    Η εκαστοτε κυβερνητικη πολιτικη περιειχε μια συναρτηση ωφελειας που βελτιστοποιουσε τα κερδη των πολυεθνικων και εθνικων μεγαλων επιχειρησεων (τριγωνικες πωλησεις, καρτελ, αυξηση τιμων με βαθεια υφεση, κ.λ.π.), των ελευθερων επαγγελματιων και αυτοαπασχολουμενων , απαξιωνε τον δημοσιο τομεα (υγεια, παιδεια, προνοια,…) και απηλασε καθε ευθυνης τους ΔΥ και τιμωριας σχεδον τους παντες (ελληνες και αλλοδαπους).

    Οι πολιτικοι μας (ολων των κομματων εχουν 5πλασια ως 20πλασια περιουσια) απο ενα επιτυχημενο επαγγελματια. Αυτο ειναι η ριζα του κακου.
    Ολοι γνωριζουμε τι πρεπει να γινει ( για την φορλογια, την μειωση της ψαλιδα τιμων αγροτικων προιοντων απο 6προς 1 σταδιακα σε 3 προς 1 οπως Ε.Ε.Ε) , ακομη και για μια αναιμικη αναπτυξη απο το 2013.

    Αφωτιστος Φιλελλην

    ΥΓ Τελικα, αυτη η κριση ηταν μια μοναδικη ευκαιρια, απο τα 50 μου να γραψω για αυτα που εζησα , αισθανθηκα, διαβασα και σκεφτηκα. Διαφορετικα δεν ξερω τι θα εκανα και αν θα το εκανα τοσο καλα, μετα την συνταξιοδοτηση μου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. A.Φ. σε ευχαριστώ για την ειλικρινή και ρεαλιστική συμβολή σου στην παρούσα συζήτηση.

      Διαγραφή
  12. ΥΓ Αντι να ανακαλυφθουν, συλληφθουν και τιμωρηθουν οι υπηρετες του δημοσιου συμφεροντος (ελεγκτες ΔΟΥ, ΣΔΟΕ,…) που σε περιπτωσεις φορολογικου ελεγχου επιχειρησεων πηραν το 1999, το συστημα 3.33-3.33-3.33 και το εκαναν 4-4-2 (δηλωσεις Δ. Σπινελλη) , οπου 2 ειναι οι φοροι και τα 4 ειναι η ωφελεια φορολογουμενου και τα λυτρα του εφοριακου αντιστοιχως, η οι Τελωνειακοι, ο νεος υπουργος οικονομικων παραλογιζεται .

    Προκρουστειες λογικες περικοπης ασφαλιστικων εισφορων, ιατρικων εξοδων κ.λ.π. δημιουργουν αδικιες και αναστατωση στην κοινωνια. Επισης, η αδυναμια συλληψης των ολιγων μηχανικων που φοροδιαφευγουν , δεν μπορει να οδηγησει στον καθε κ. Μεσο Ορο, Μηχανικο με αποδεδειγμενα χαμηλα εισοδηματα να φορολογειται απο το 1ο ευρω με συντελεστη μεταξυ 20 και 30% (οπως γραφουν σημερα οι οικονομικες εφημεριδες), επιβαρυνοντας τον επιπλεον με προσθετο φορο!!!

    Αφωτιστος Φιλελλην

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. Το μετρο του ενιαιου συντελεστου φορολογησεως 35%, ειναι προϊον συνωμοσιας νοσηρων κρυπτο-αριστερων εγκεφαλων.
    (Μονακο, 28.09.2012, του ανταποκριτη μας)

    Αντιθετως, το μετρο του ενιαιου συντελεστου φορολογησεως 35%, ειναι προϊον συνωμοσιας νοσηρων κρυπτο-αριστερων εγκεφαλων, οπως αποκαλυφθηκε στον ανταποκριτη μας απο την αριστερην γαλλοελληνιδα ερωμενην του Στρως Καν, ωστε να εξαθλιωθει -αρχικα- το φτωχο τμημα των νεων ελευθερων επαγγελματιων, το πιο τολμηρο και αξιολογο να μεταναστευσει και να εργασθει σκληρα εις την αλλοδαπην, χρηματοδοτωντας τακτικα με εμβασματα τυχον πενητες συγγενεις και ιδιως την μυστικην οργανωσιν ΑΕΕ (Αδελφων Ελευθερων Επαγγελματιων) εις την οποιαν θα συμμετεχει το εξαθλιωμενο -πλην ικανο- επιστημονικο προλεταριατο πρωτοπορια και φορεας της επαναστασεως δια την καταληψιν της εξουσιας(το ονειρο καθε κομμουνιστικου κομματος παγκοσμιως). Το μετρο αυτο απεφασισθη εις μυστικην αυναντησιν εις το Πριγκηπατο του Μονακο, απο στελεχη της Παγκοσμιας Τραπεζας, του ΔΝΤ, κεφαλαιουχους και αλλες κρυπτο-αριστερες δυναμεις της chaviar guache.

    Εμεις οι μεσαιοι Ελευθεροι Επαγγελματιαι, οιτινες με αμφοτερους τους τροπους φορολογησης (τον νεο με flat tax rate 35% και τον παλαιοτερο με προοδευτικη φορολογηση και κλιμακια)πληρωναμε και θα πληρωνουμε περιπου τον ιδιο φορο, δεν θα επιτρεψουμε επ’ ουδενι να φτωχοποιηθει η ελπις του εθνους, να δημιουργηθουν ταραχαι και να θρηνησουμε θυματα.Θα ασκησουμε πασα επιρροη εις τα μελη της εσωτερικης τρι-αποκομμα-τικης κυβερνησεως εσωτερικου και εις τους βουλευτας-πολλοι των οποιων συνομηλικοι μας, ταυτοχρονως δε θα αποστειλουμε απο 2 ευειδεις, προικισμενους νοητικα και ανατομικα, εξυπνους και τριγλωσσους Ελευθερους Επαγγελματιες εις την Μερκελ και την Λαγκαρντ, οι οποιοι θα τις ικανοποιησουν αγογγυστως επι εναν μηνα, ωστε να πεισθουν να αλλαξει η δολοφονικη τουτη φορολογησις για την ελπιδαν του εθνους, δηλ. τους νεους Ελευθερους Επαγελματιες (εστω εως του καθαρου ποσου των 18.000 εως 24.000 ετησιως, το εσχατον δια ελ.επαγγ. με 3 παιδια).Ουτως η αλλως αρκετοι απο την ελπιδαν του εθνους ειναι.... παιδια μας που εχουν τσακωθει με μας και εχουν κοψει καθε επαφη. Οι δεσμοι του αιματος υπερτερουν οποιουδηποτε οικονομικου και κοινωνικου δαρβινισμου.

    Αιφνιδιως και απαξ(για μια και μοναδικη φορα) Φωτισμενος Φιλελλην

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  14. Γιατί η Μαρία Χ. δεν ενθουσιάστηκε; Του Σωκράτη Τσίχλια

    «...Πέρασαν δύο και πλέον χρόνια από την ώρα που καταφύγαμε χρεοκοπημένοι στους Ευρωπαίους εταίρους. Από τότε μέχρι σήμερα οι ελίτ που κυβερνούν τον τόπο δεν έπεισαν τους έντιμους Ελληνες (γιατί υπάρχουν έντιμοι Ελληνες σε όλες τις τάξεις) ότι θα κάνουν τα πάντα ώστε τα βάρη της χρεοκοπίας να κατανεμηθούν όσο το δυνατόν δικαιότερα. Και τα πάντα στην περίπτωσή μας είναι μόνο ένα: να συλλάβουν και να φορολογήσουν τον παράνομα συσσωρευμένο πλούτο, όπου και αν βρίσκεται. Να τελειώσουν επίσης οριστικά με τη φοροδιαφυγή. Πρόκειται για πολλά δισεκατομμύρια ευρώ. Και είναι αποκλειστικώς θέμα πολιτικής βούλησης...»

    ΑπάντησηΔιαγραφή