Όσοι υποδυόμαστε τους έκπληκτους και τους σοκαρισμένους μετά την «αποκάλυψη» της εξίσωσης: «σφαίρες αντί μεροκάματου», στις δουλοπαροικίες της Ηλείας, είμαστε τουλάχιστον υποκριτές. Η ιστορία αυτή είναι γνωστή εδώ και πολλά χρόνια, πριν από την οικονομική κρίση, πριν από το μνημόνιο, πριν από την καταρράκωση της νομικής προστασίας της εργασίας, πριν από την εσωτερική υποτίμηση, πριν από την ανάγκη για «ανάκτηση της ανταγωνιστικότητας», πριν από τις συζητήσεις για το «μοναδιαίο κόστος εργασίας», πριν από τις «ειδικές οικονομικές ζώνες» και τα «κίνητρα για τους επενδυτές». Η ιστορία αυτή είναι γνωστή ήδη από τα χρόνια της ευμάρειας. Ξέραμε όλοι ότι υπήρχαν σύγχρονοι σκλάβοι στα φραουλοχώραφα των τσιφλικάδων-επενδυτών.
Και το ανεχόμασταν.
Και το προσπερνούσαμε.
Και το συγκαλύπταμε.
Είμασταν αδιάφοροι και -ως εκ τούτου- συνένοχοι.
Τα περί «μεμονωμένων και κατακριτέων περιστατικών» και εξαιρέσεων είναι αστειότητες και φληναφήματα. Τέτοιου τύπου «επιχειρήσεις», βασισμένες στην εργασία δούλων, για να στηθούν και να λειτουργήσουν επί σειρά ετών, απαιτούν την κάλυψη και τη «συνεργασία» -με το «αζημίωτο» ενδεχομένως- τοπικών αρχόντων και προυχόντων, της τοπικής αυτοδιοίκησης, τοπικών πολιτικών παραγόντων και βουλευτών, της αστυνομίας, εφοριών και οικονομικών διωκτικών αρχών, της επιθεώρησης εργασίας, του Ι.Κ.Α., εισαγγελικών και δικαστικών αρχών και της εν γένει «φιλήσυχης» τοπικής κοινωνίας. Απαιτείται όμως, και μια, ευρύτερη της τοπικής, κοινωνική ανοχή, που μας αρέσει- δεν μας αρέσει η ελληνική κοινωνία παρείχε και παρέχει.
Η μαύρη και αδήλωτη εργασία μεταναστών και γηγενών είναι υπόθεση των δύο -τουλάχιστον-τελευταίων δεκαετιών.
Η ξενοφοβική, πατριδοκάπηλη ρητορική ακροδεξιών -και όχι μόνον- λαϊκιστών έβρισκε εδώ και καιρό ευήκοα ώτα, προϋπήρξε της εμφάνισης των μελανοχιτώνων με τους μαιάνδρους, και τους άνοιξε το δρόμο για να προελάσουν.
Οι ψηφοφόροι της Β'Αθηνών, και όχι της Ηλείας, έφεραν πρώτον σε σταυρούς βουλευτή για το κόμμα του, τον υπουργό υγείας εκείνον, που με το πρόσχημα της «προστασίας της δημόσιας υγείας» διαπόμπευσε με δημοσίευση φωτογραφιών οροθετικές ιερόδουλες, ψηφοθηρώντας ξεδιάντροπα.
Τα Μ.Μ.Ε., που χύνουν σήμερα κροκοδείλια δάκρυα και στηλιτεύουν τα γεγονότα της Μανωλάδας, είναι τα ίδια, που δημοσίευσαν ανενδοίαστα και ανερυθρίαστα τις φωτογραφίες των ιεροδούλων αυτών.
Η Ελλάδα δεν είναι η μοναδική χώρα σε οικονομική κρίση στην Ευρώπη. Είναι όμως η μοναδική, στην οποία ναζιστές εισήλθαν άνετα στο κοινοβούλιο και εμφανίζουν τέτοια πολιτική δυναμική.
Μπορούμε να συνεχίσουμε να τηρούμε μια στάση δήθεν πολιτικά ορθής αποστασιοποίησης. Μπορούμε να αποκοιμίζουμε τη συνείδηση μας με ήπιο καταναλωτικό ακτιβισμό της πλάκας: «εγώ δεν αγοράζω Zara, ούτε Nike, γιατί τα ράβουν παιδιά στο Βιετνάμ». Μπορούμε να συνεχίσουμε να εθελοτυφλούμε, να στρουθοκαμηλίζουμε, να εξωραϊζουμε τις παθογένειες μας, να αρνούμαστε να αντιμετωπίσουμε με θάρρος και εναισθησία την πραγματικότητα μιας κοινωνίας που διαβρώνεται όλο και πιο βαθιά από τον ρατσισμό και τη μισαλλοδοξία.
Μπορεί ο καθένας να συνεχίσει να πιστεύει ότι όλα αυτά δεν τον αφορούν ή δεν τον αγγίζουν.
Αν όμως δεν κοιταχθούμε με ειλικρίνεια στον καθρέφτη, αν δεν αναμετρηθούμε με τα «σκοτάδια της ψυχής μας», τότε μάλλον δεν έχουμε καμία τύχη.
Ούτε όλοι μαζί, ούτε κατά μόνας.
Υ.Γ. Στην πραγματικότητα, το φαινόμενο δεν είναι μόνο ελληνικό. Πρόσφατα κατατέθηκαν καταγγελίες στην Κομισιόν (και μάλιστα από τους υπουργούς οικονομικών και εργασίας του Βελγίου) για αντίστοιχες πρακτικές γερμανικών επιχειρήσεων, ενώ μια σημαντική έρευνα του τμήματος για τα ανθρώπινα δικαιώματα του πανεπιστημίου του Χάρβαρντ αναφέρει ότι στην εποχή μας υπάρχουν περισσότεροι σκλάβοι από οποιαδήποτε χρονική στιγμή της ιστορίας.
Αυτά όμως δεν καθιστούν λιγότερο αποκρουστική την ελληνική όψη της εργασιακής σκλαβιάς.
Και το ανεχόμασταν.
Και το προσπερνούσαμε.
Και το συγκαλύπταμε.
Είμασταν αδιάφοροι και -ως εκ τούτου- συνένοχοι.
Τα περί «μεμονωμένων και κατακριτέων περιστατικών» και εξαιρέσεων είναι αστειότητες και φληναφήματα. Τέτοιου τύπου «επιχειρήσεις», βασισμένες στην εργασία δούλων, για να στηθούν και να λειτουργήσουν επί σειρά ετών, απαιτούν την κάλυψη και τη «συνεργασία» -με το «αζημίωτο» ενδεχομένως- τοπικών αρχόντων και προυχόντων, της τοπικής αυτοδιοίκησης, τοπικών πολιτικών παραγόντων και βουλευτών, της αστυνομίας, εφοριών και οικονομικών διωκτικών αρχών, της επιθεώρησης εργασίας, του Ι.Κ.Α., εισαγγελικών και δικαστικών αρχών και της εν γένει «φιλήσυχης» τοπικής κοινωνίας. Απαιτείται όμως, και μια, ευρύτερη της τοπικής, κοινωνική ανοχή, που μας αρέσει- δεν μας αρέσει η ελληνική κοινωνία παρείχε και παρέχει.
Η μαύρη και αδήλωτη εργασία μεταναστών και γηγενών είναι υπόθεση των δύο -τουλάχιστον-τελευταίων δεκαετιών.
Η ξενοφοβική, πατριδοκάπηλη ρητορική ακροδεξιών -και όχι μόνον- λαϊκιστών έβρισκε εδώ και καιρό ευήκοα ώτα, προϋπήρξε της εμφάνισης των μελανοχιτώνων με τους μαιάνδρους, και τους άνοιξε το δρόμο για να προελάσουν.
Οι ψηφοφόροι της Β'Αθηνών, και όχι της Ηλείας, έφεραν πρώτον σε σταυρούς βουλευτή για το κόμμα του, τον υπουργό υγείας εκείνον, που με το πρόσχημα της «προστασίας της δημόσιας υγείας» διαπόμπευσε με δημοσίευση φωτογραφιών οροθετικές ιερόδουλες, ψηφοθηρώντας ξεδιάντροπα.
Τα Μ.Μ.Ε., που χύνουν σήμερα κροκοδείλια δάκρυα και στηλιτεύουν τα γεγονότα της Μανωλάδας, είναι τα ίδια, που δημοσίευσαν ανενδοίαστα και ανερυθρίαστα τις φωτογραφίες των ιεροδούλων αυτών.
Η Ελλάδα δεν είναι η μοναδική χώρα σε οικονομική κρίση στην Ευρώπη. Είναι όμως η μοναδική, στην οποία ναζιστές εισήλθαν άνετα στο κοινοβούλιο και εμφανίζουν τέτοια πολιτική δυναμική.
Μπορούμε να συνεχίσουμε να τηρούμε μια στάση δήθεν πολιτικά ορθής αποστασιοποίησης. Μπορούμε να αποκοιμίζουμε τη συνείδηση μας με ήπιο καταναλωτικό ακτιβισμό της πλάκας: «εγώ δεν αγοράζω Zara, ούτε Nike, γιατί τα ράβουν παιδιά στο Βιετνάμ». Μπορούμε να συνεχίσουμε να εθελοτυφλούμε, να στρουθοκαμηλίζουμε, να εξωραϊζουμε τις παθογένειες μας, να αρνούμαστε να αντιμετωπίσουμε με θάρρος και εναισθησία την πραγματικότητα μιας κοινωνίας που διαβρώνεται όλο και πιο βαθιά από τον ρατσισμό και τη μισαλλοδοξία.
Μπορεί ο καθένας να συνεχίσει να πιστεύει ότι όλα αυτά δεν τον αφορούν ή δεν τον αγγίζουν.
Αν όμως δεν κοιταχθούμε με ειλικρίνεια στον καθρέφτη, αν δεν αναμετρηθούμε με τα «σκοτάδια της ψυχής μας», τότε μάλλον δεν έχουμε καμία τύχη.
Ούτε όλοι μαζί, ούτε κατά μόνας.
Υ.Γ. Στην πραγματικότητα, το φαινόμενο δεν είναι μόνο ελληνικό. Πρόσφατα κατατέθηκαν καταγγελίες στην Κομισιόν (και μάλιστα από τους υπουργούς οικονομικών και εργασίας του Βελγίου) για αντίστοιχες πρακτικές γερμανικών επιχειρήσεων, ενώ μια σημαντική έρευνα του τμήματος για τα ανθρώπινα δικαιώματα του πανεπιστημίου του Χάρβαρντ αναφέρει ότι στην εποχή μας υπάρχουν περισσότεροι σκλάβοι από οποιαδήποτε χρονική στιγμή της ιστορίας.
Αυτά όμως δεν καθιστούν λιγότερο αποκρουστική την ελληνική όψη της εργασιακής σκλαβιάς.
Το εξοργιστικότερο όλων είναι η "αχ τα πλευράκια μου" στάση των υποτιθέμενων μεταρρυθμιστικών δυνάμεων.Από το πρωί τα έχω χώσει στη "Δράση" για τη μη-αντίδρασή της πάνω σε ένα ζήτημα που με προσβάλλει σαν άνθρωπο και σαν φιλελεύθερο πολίτη.Απάντηση ακόμη -ουσιαστική- δεν έχω πάρει.
ΑπάντησηΔιαγραφήΚάνω copy-paste το κείμενο μου απ'το fb:
"Υπάρχει κάτι ελαφρώς αόριστο,το οποίο εκτιμώ ως υπέρτερο κάθε ιδεολογίας και το επικαλείται έξοχα ο Adam Smith στο "Wealth of Nations": Common Humanity !
Κοινή/στοιχειώδης ανθρωπιά! Δίχως αυτήν κάθε ιδεολόγημα είναι γράμμα κενό...
Ένα 24ωρο σχεδόν από το περιστατικό με τις φράουλες Μανωλάδας και η "Δράση" δεν αισθάνθηκε την ανάγκη να εκδόσει μια ανακοίνωση! Το συμβάν συνοψίζει όλα όσα απεχθάνεται ένας φιλελεύθερος πολίτης: αδήλωτη εργασία,εργασία σε καθεστώς δουλοπαροικίας,απλήρωτη εργασία,ωμή πολιτική βία,ρατσιστικό κοινωνικό υπόστρωμα,πλήρης περιφρόνηση των νόμων και των ατομικών δικαιωμάτων.
Καταδικάζω με τον πιο απόλυτο τρόπο τους ρατσιστές δουλεμπόρους της Μανωλάδας και περιφρονώ το κοινωνικό περιβάλλον που τους ανέχεται.
Εκπλήσσομαι δυσάρεστα απ'τη σιωπή της "Δράσης".
Συγχαίρω τον υπουργό Νίκο Δένδια για τη δημόσια δήλωσή του.
Συμπαρίσταμαι ολόψυχα στους τραυματισμένους συνανθρώπους μας και τους εύχομαι πλήρη ανάρρωση.
Αναμένω απ΄τη Δικαιοσύνη να πράξει το καθήκον της"!
Δυστυχώς φίλε πολλά τριγύρω μας θυμίζουν το φινάλε του "Apocalypse now" με τον ψίθυρο του Brando: "the horror...the horror..."
Τόσο πολλές παρόμοιες ειδήσεις. Του Νίκου Ξυδάκη.
ΑπάντησηΔιαγραφήΌταν ο πρωθυπουργός Γιώργος Παπανδρέου εκθείαζε τους φραουλοπαραγωγούς της Μανωλάδας
ΑπάντησηΔιαγραφή"...Επίσης, οι φράουλες στην Ηλεία, ο «κόκκινος χρυσός» της Μανωλάδας και της Βάρδας, κρύβει ανθρώπους πρωτοπόρους και αναπτύχθηκε εκτατικά. Υπήρξαν ειδικές καλλιεργητικές πρακτικές, αλλά οργανώθηκαν συλλογικά και οι παραγωγοί. Επενδύθηκαν μεν χρήματα, αλλά οργανώθηκαν και οι παραγωγοί σε ομάδα..."
Το πρόσφατο "σοκ" δεν προήλθε από την αποκάλυψη του σκλαβοπάζαρου.
ΑπάντησηΔιαγραφήΠροήλθε από το ότι τα ομαδικά σκάγια ξεπέρασαν τα αποδεκτά όρια νόθευσης του "ανθρωπισμού" μας.
Μη ξεχνάμε ότι πρόκειται για μια κοινωνία που τηρεί τη νομιμότητα "στο περίπου", επιδεικνύοντας αμοιβαία κατανόηση και ευρύτατη ανοχή στις "μικροπαραβάσεις", από το ρουσφέτι και το φακελάκι ως τα αυθαίρετα και τις μίζες.
Που και που κάποιες υπερβολές αφυπνίζουν τη νυσταλέα αίσθηση δικαίου, αλλά αυτό διαρκεί μέχρι να αλλάξουμε πλευρό...
Σίγουρα η γενικευμένη υποκρισία και συνενοχή έχουν παίξει σημαντικό ρόλο σε φαινόμενα όπως αυτό της Μανωλάδας. Δεν στερείται, ωστόσο, ενδιαφέροντος και η απόπειρα εστίασης στις ειδικές συνθήκες αυτής της περιοχής της Ελλάδας. Ο θανατηφόρος, όπως αποδεικνύεται, συνδυασμός χειρίστου είδους προαστικών, αναχρονιστικών και συντηρητικών νοοτροπιών με την...«προοδευτική παράταξη» που επί δεκαετίες κυριάρχησε και αποχαλίνωσε τον τοπικό πληθυσμό (και) αυτής της περιοχής, έχει εδώ και χρόνια σε πολλά επίπεδα σφραγίσει την μοίρα της βορειοδυτικής Πελοποννήσου (Ηλείας, Αχαΐας). Και είναι διαμάντι το λινκ-ντοκουμέντο με την ομιλία ΓΑΠ στην σελίδα του «Πρωθυπουργού της Ελλάδας Αντώνη Σαμαρά» (!).
ΑπάντησηΔιαγραφήΕργασιο-φοβια και οχι τεχνοφοβια εχουν οι νεοι Ελληνες
ΑπάντησηΔιαγραφή“Πέμπτη, 18 Απριλίου 2013
Επιστολή δύο αγροτικών συνεταιρισμών φράουλας της Μανωλάδας
Με αφορμή το χθεσινό θλιβερό περιστατικό που αφορά συγκεκριμένη Γεωργική Εκμετάλλευση και όχι το σύνολο των παραγωγών φράουλας,
… Εργάζονται 6 ώρες, λαμβάνουν 23-25 ευρώ και τα χρήματα αυτά τα προωθούν στη χώρα. Παράλληλα, είναι πρακτικά αδύνατο οι υπάρχουσες υποδομές των τοπικών χωριών, να φιλοξενήσουν όλους αυτούς τους ανθρώπους, των οποίων η εργασία είναι πολύτιμη, δεδομένου πως κανείς Έλληνας δεν επιθυμεί την εργασία του ως εργάτης γης. …”http://leftliberalantithesis.blogspot.gr/2013/04/blog-post_18.html?showComment=1369143533732#c2550890581498661045
Διαβασα καλα “κανείς Έλληνας δεν επιθυμεί την εργασία του ως εργάτης γης”!!!
Και πριν 40 ετη τι ηταν ο Ελληνας στην επαρχια, αγροτης και κτηνοτροφος.
Θα λεγα να ξεκινησω απο τους νεους/νεες του νομου Ηλειας, αλλα επειδη η δουλεια ειναι ντροπη και η χειρανακτικη εργασια στην γη ειναι η απολυτη ντροπη στον νομο, μου ηλθε μια ….φαεινη ιδεα.
Τα αρχοσχολα φραπεδοπαιδα (vitelloni)των καφετεριων ολης της πελοπονησου (ενδεχομενως και της Αιτωλοακαρνανιας λογω γεφυρας) που κανουν οτι σπουδαζουν σε χαμηλοβαθμα “Α”ΤΕΙ και ΑΕΙ θα κληθουν να εργασθουν με 25 ευρω μεροκαματα /6 ωρες ημερησιως σε διαφορετικο νομο, ενδεχομενως με ελαφρα μεταμφιεση μην λαχει και τους δει κανενα γωνστο ματι.
Οποτε με τον τροπο αυτο θα μαζευτουν τα πορτοκαλια του Αργους, τα αμαζευτα επι σειρα ετων λεμονια του ν.Κορινθου , οι ελιες Καλαμων και Ζαχαρως και φυσικα οι φραουλες Μανωλαδας.
Τα 12.000 στρεμματα φραουλας θα γινουν σε 5 ετη 120.000 στρεμματα οπου θα εργαζονται 100.000 νεοι/νεες της Πελοπονησου, μαζι με τους συμπαθεις Μπαγκλαντεζους θα πραγματοποιουνται 10.000.000 ημερομισθια δηλ. η αξια εργατικων θα ανελθει σε 250.000.0000 ευρω και η αξια του προϊοντος σε 900 εκατ. ευρω!!!!
Αν αυτος δεν ειναι αγροτικος και γενικοτερα αναπτυξιακος θριαμβος της Πελοπονησου, πως μπορει να χαρακτηρισθει;
Αφωτιστος Φιλελλην
ΥΓ Δεν εχουν συμπεριληφθει εισοδηματα απο συλλογη πορτοκαλιων, λεμονιων και ελιων
Η παιδευτική λειτουργία της Δικαιοσύνης. Του Νίκου Ξυδάκη.
ΑπάντησηΔιαγραφή